lørdag den 19. september 2015

Hjemmelavet æblejuice

I dette efterår har jeg virkelig fået brugt noget af havens dejlige gaver.
I dag har jeg f.eks. lavet æblejuice.
Helt almindeligt på min saftpresser, jeg har blot pasteuriseret det ved at varme det op til 85 grader (brugte mit sukkertermometer). Jeg har filtreret juicen gennem et klæde, før jeg varmede den op, og den har da fået en helt pæn farve.
Det smager skønt!






Af pulpen, det stads, der bliver tilbage, når saften er rendt fra har jeg bagt små muffins, de er søde og saftige, og en slags knækbrød.

Knækbrødsdejen lavede jeg af pulp irørt æg, sukker,  havregryn og hørfrø. Massen rulles ud mellem to stykker bagepapir og bages ved 170 grader. Det gjorde jeg i hvert fald, men som I kan se, skulle jeg måske have bagt dem ved en lavere temperatur, men da jeg satte demi sammen med muffins'ene, blev det altså sådan. Resultatet er ret lækkert, nogle af stykkerne er sprøde (de tyndeste) andre er mere bløde i det. Det er de sidste, jeg bedst kan lide.

Muffindejen bestod af det samme som ovenstående, blot rørte jeg endnu et æg i (det blev 3 i alt) og en smule mel. De er også ret søde og meget saftige i det. De er ikke vanvittigt søde, men man kunne jo have puttet mere sukker i.


søndag den 16. marts 2014

Brødchips

Fik bagt brødene lidt for meget i går, så de blev til croutoner og brødchips. Jeg elsker de der brødchips, man kan købe...sådan nogle runde fiduser med et hul i midten. Hvorfor ikke prøve at lave dem selv? 
Jeg skar de mørke skorper af og skar brødet ud i tynde skiver på 3 mm. ca. Dernæst en tur i en pose med lidt olie og salt og ti minutter ved 190 grader i varmluftovn. 
De er rigtig gode!


lørdag den 1. februar 2014

Syltede kumquat...

Fik de her kumquats i den ugentlige frugtkasse, og dem er vi ikke rigtigt vilde med. Småøer valgte at sylte den ene halvdel, blot ved at koge dem i over en time med sukker. De er faktisk fremragende til karryretter, hvilket vi prøvede i går. 
Resten skulle saltsyltes. Dækkede dem, skåret i halve, med salt, smed et par stykker chili i, fyldte efter med vand. Så skal de bare stå et par måneder, har jeg læst mig til. Min ide er, at det bliver ligesom saltede citroner, men jeg aner det ikke. Og ved heller ikke, om vi kan lide det, men så er det prøvet. Og flot ser det ud!

onsdag den 8. januar 2014

Hjælp til blog

En del billeder fra mine tidligere indlæg er forsvundet, uden at jeg aner, hvorfor eller hvordan jeg får dem tilbage. Er det noget, nogle af jer kender til, eller som I ved noget om? Hvordan får jeg dem tilbage? Jeg synes, det er skiftende, hvor mange, der er væk.
Sidst her var mit profilbillede ogsåforsvundet, det har jeg så lagt ind igen. Meget underligt, synes jeg altså.

søndag den 5. januar 2014

Overflødighedshorn

Inspireret af Mette Blomsterberg og den store julebagedyst, og fordi jeg fik en af hendes bagebøger i julegave, så skulle vi simpelthen have et hjemmelavet overflødighedshorn til nytår i år!
Jeg gik frisk i gang, og var for en gang skyld ret omhyggelig! Vejede marcipanen af til hver ring og målte omhyggeligt ud. 

Men jeg synes da også resultatet blev rimeligt ensartet. Og det tog tid!

Efter bagningen og afkøling blev chokoladen tempereret, godt man fik et sukkertermometer i fødselsdagsgave! Og så skulle det hele samles. SE det er udfordringen her. Det var svært. Og det knækkede selvfølgelig fra hinanden mellem ringene. Ikke fordi chokoladen ikke holdt, men fordi selve kransekageringene ikke holdt. Godt med reparationschokolade på, og så gik det endda. Det så ikke så flot ud nedenunder, men pyt med det, jeg var alligevel ganske tilfreds. 


Nu stod det til næste dag, køligt, sammen med de små stykker, der blev lavet til ekstra pynt.
Næste formiddag blev det så, m-e-g-e-t forsigtigt vendt om og sat på fadet. Det HOLDT! Ju-hu, så var det da lykkedes nogenlunde. 

Jeg kunne sagtens leve med 'reparationerne' rundt omkring, og med de små chokolade-'snirkler', der jo også skulle på, syntes jeg faktisk selv, resultatet blev godt. 
Ja, jeg var nok røget ud af den store bagedyst, men det var jo heller ikke der, jeg var. I min familie syntes de, at det var rigtig fint, og det var vigtigst for mig!


Sådan så det ud. 
Godt nytår!

Opskrift i Mette Blomsterber:Blomsterbergs skønne klassikere.




mandag den 23. december 2013

torsdag den 12. december 2013

Julesmåkager

Uhm, så blev der bagt lækre julesmåkager. Her blot nogle billeder, opskrifter findes alle steder på nettet. 




Fedtebrød med glasur, finskbrød med sukker og mandler og jødekager med sukker og kanel.




lørdag den 7. december 2013

Sjovt, gammelt fund

Lidt oprydning og søgen efter noget andet tøj førte til et sjovt, lille fund. Jeg fandt dette gamle sæt tøj, der er min afgangsopgave som linjefagsuddannet håndarbejdslærer. Ud over tøjet fulgte der to mapper med overvejelser, prøver osv. med til afleveringen. 

Stoffet er 100% ren silke! Og jeg har faktisk brugt det (det blev lavet i 1993).
Syntes faktisk det er flot, men ikke klædeligt. Jeg kan stadig passe det, og det er da helt fint, synes jeg selv.

Små trenser, håndsyede oplægninger, dobbeltsyede sømme, så der ingen trevlekanter er. 
Og overdelens stof har jeg selv indfarvet.
Inspirationen kom fra diverse rejser i Indien og Nepal, samt diverse indvandrermiljøer herhjemme. 

Gad ikke lige stryge sættet, før jeg tog billederne,  det er noget krøllet. Men sjovt at finde det igen, og sjovt at mindes dengang, da håndarbejde var et fag for mig...nu har jeg næsten ikke engang tid til at lave noget som helst nogen sinde. Savner det!

torsdag den 28. november 2013

Madkasser

Puha, der er gået lang tid, siden jeg sidst skrev. Beklager, har haft så meget andet.
Nå, vi er hoppet med på vognen og er begyndt at bestille måltidskasser hos aarstiderne.com. 
Hold da op, der kommer meget mad, når man har bestilt slankekassen til fem dage og fire personer. 


Der er mad nok.
En af de første dage bød på Daal, en ret jeg ikke har spist i over 25 år, fordi jeg dengang rejste i Nepal og fik det hver dag til to måltider i fem uger i træk. Jeg overvandt mig selv, og det smagte som end fint nok...uden kalkunestykkerne. Jeg spiser jo normalt kun kylling og fisk, og kalkun er lige 'kød-agtigt' nok for mig!


Det er ikke altid, vi lige har lyst til det mad, der er på planen, men  laver vi det bare lidt om.
Noget nyt, vi fik i går, var squash-pasta. Har læst om det flere gange men aldrig prøvet det. Nu skulle det være. Det smagte dejligt, og den vegetabilske sovs, jeg lavede til fuldendte billedet, synes jeg. Det var bare diverse grøntsager, vi havde i forvejen, som jeg hakkede fint i foodprocessoren: løg, gulerod, pastinak, champignon, rødbede (fintrevet). Det hele blev svitset og dækket med flåede tomater, krydret med salt, peber og en smule sukker og kogt godt igennem. Flot  det ud, det mættede fantastisk på en behagelig måde og det smagte skønt!


Det var ikke en ret, der indgik i kassen, men som jeg fandt på med inspiration fra dens opskrifter. Og det er jo det, der er meningen med det hele for os: at få ny inspiration til maden.
Nu er vi skiftet til 'grøntkassen' fordi jeg synes, der er for meget kød i slankekassen. Det bliver spændende at prøve!

Se mere på aarstiderne.com





torsdag den 31. oktober 2013

JUL, julemærker

Ved godt, det er lidt tidligt, alt for tidligt faktisk, men jeg var på posthuset i går:



Jeg synes bare, de nye julemærker er SÅ søde!


Foruden de traditionelle ark, som forøvrigt også er anderledes, end jeg husker, de plejer at være, fordi der både er små og større mærker på arket, kan man også få et ark med fem meget store mærker og et mindre ark med 10 forskellige, udvalgte mærker. Jeg faldt bare for dem og har lyst til at købe alle slags, selvom jeg må indrømme, at det med at få skrevet julekort efterhånden ikke bliver til så meget.


På siden ser I nogle billeder af det store ark til 60 kr.
Er de ikke bare søde?

Se mere om julemærkerne her (og dette er ikke en reklame, jeg skriver udelukkende fordi jeg er helt vild med årets mærke!)

søndag den 6. oktober 2013

Hæklet håndklæde - med museskade

Jeg blev så inspireret af dette hæklede håndklæde, at jeg måtte prøve at lave et selv. Bare ærgerligt, at jeg døjer vældig meget med  en museskade, som gør, at jeg har meget svært ved at hækle uden at få ondt, mere ondt, i skulder, arm og fingre. Det er meget, som i MEGET, ubehageligt og smertefuldt, og selvfølgelig skal jeg først og fremmest lægge mine arbejdsvaner om mht, at arbejde ved computeren, men hækling gør det altså ikke bedre.
Jeg har derfor udviklet en anden teknik, inspireret af den måde, englænderne strikker på, hvor de arbejder mere med den venstre hånd (jeg er højdehåndet, skal det lige siges, og det er min højre arm/hånd/fingre, der er skadet).
Jeg har forsøgt at optage det, det ser underligt ud, og det går meget langsommere, men det fungerer faktisk (klik på billedet):


 

torsdag den 3. oktober 2013

Hjemmelavede flødeboller

Sluttede alt det sunde. Datteren er kommet hjem fra Kina, og det skal fejres! 
Dansk mad og hjemmelavede flødeboller til dessert. 
Lækre, men det var godt nok tidskrævende. De er ikke til titlen som Mesterbager i Den Store Bagedyst, men smagen var fin nok!

Opskriften er fundet her: http://www.odense-marcipan.dk/opskrifter/floedeboller/hjemmelavede-floedeboller.aspx. Jeg vil anbefale, at I pisker æggehviderne helt stive før I langsomt hælder den varme sukkerlage ned til æggehviderne, mens der piskes. Og piskes, og piskes. I 10 minutter. Men så har man også en god, stiv masse.

Jeg lod dem stå nogle timer, så,overfladen blev lidt mere fast, før jeg penslede dem med chokolade. Det blev det måske nok lidt lettere af, men det var svært. 
Alt i alt er jeg nu godt nok tilfreds.

onsdag den 2. oktober 2013

Æbler i haven!


Vi har kun et æbletræ, og det har bare givet de lækreste, store, flotte og saftige æbler i år. Det må have været æbleår i år, måske al den sol har gjort det?

Så for en gang skyld har jeg plukket dem ned og lagt dem i kasser i skuret - og lavet endnu en ovnfuld tørrede æbler af dem, der var faldet ned. Mums!

mandag den 30. september 2013

Sund kost...del 2

Vi forsøger stadig at holde den sunde livsstil, nu med sunde lækkeriers. Og så kan de her varmt anbefales: Dark Chokolade Peanut Caramel Cups fra den overlækre vegetar-mad-blog peahugger.tumblr.com. Tjek den ud! 

Tre lækre lag består den af, og den minder mest af alt om en slags sund Snickers.
Jeg har ændret lidt i opskriften, da vi ikke havde noget kokosolie og heller ikke kunne købe det lokalt. Samtidig ville jeg jo gerne spare på fedtet, så det gjorde ikke noget.

Chokoladelaget er lavet af 
Tre spiseskefulde fedtfsttig kakao (vi bruger Fari Trade)
Tre til fire spiseskefulde kokosmælk
En teskefuld ahornsirup
Vanilje
Det hele blev blandet i min smoothie-shaker, da jeg ikke har en minihakker (hvilket også kunne tale for at gange portionen op og bruge en almindelig food-processor!)

Karamellaget er lavet af
Fem saftige dadler
To spiseskefulde kokosmælk
Vanilje
Kanel
Det hele blev blendet i samme smoothie-shaker, det var lidt svært, da det er lidt mindre flydende.

Dertil en lækker, chrunchy peanutbutter.

Der bliver fire små cups.

Smør et lag chokolademasse i bunden og frys i et par minutter. Dernæst lægges et lag karamel og en spiseskefuld peanutbutter oven på det igen et lag chokolade. 
Frys og nyd! 

Jeg vil næste gang lave en meget større portion, bruge min foodprocessor og lave det i en større, firkantet form, hvorefter jeg vil skære små, lækre hapser ud. Det vil fungere rigtig fint, tror jeg!

Se også min instagramprofil: motterbb

lørdag den 28. september 2013

Sund mad

Vi lever for usundt herhjemme. Ikke den daglige kost som sådan, men alt det der lækre, det er så svært at holde sig fra. Så nu kører vi lige en sund uge, hvor vi spiser efter De Danske Vægtvogtere. Et familiemedlem skal nemlig også helst tabe sig.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal sige...
Sjovt er det ikke! Savner det søde pift, som jeg alt for tit lige snupper efter maden. Og som ikke er sundt! Ikke hver dag, hvert måltid. 
Men indtil nu, efter tre sølle dage: 
Der er godt nok og mange grøntsager. Og reglerne er godtnok også besværlige. Og det er godtnok også tidskrævende. Vi får fisk og masser af grønt hver dag, det ser fantastisk lækkert ud, og smager generelt godt. Som næsten-vegetar er madens meget lig det, jeg plejer at spise. Udfordrende er det dog også, og jeg må sige, min respekt for de mennesker, der formår at tabe sig og leve på den her måde gennem uger og måneder er steget betragteligt! Og så er der morgenmaden. Hvis man, som vi, er vandt til en ordentlig skudefuld yoghurt med muesli eller havregryn med cornflakes i meget store mængder, er der ikke meget morgenmad her. 
Her grød af rugflager med kanel og usødet æblegrød...

Til gengæld sover vi bare helt utroligt godt om natten -jeg ved ikke, om det kan have at gøre med det, at vi ikke får sukker og dermed har et mere stabilt blodsukker? 
Ellers synes jeg, det er lidt hårdt, at man ikke bare kan spise, hvad man lige har lyst til. Men dejligt, at vi har en plan,det skal følges, så jeg ikke skal tænke over det hver dag, eller handle hver dag. 
Det betyder denne slags indviklede planer for kosten hver dag og hvert måltid, inkl. mellemmåltider: 


I dag har vi så købt DDV-sukker, så vi kan få en lille bitte smule til den søde tand. Glæder mig til at smage sådan noget. Må jo nok erkende, at sukkerafhængigheden altså er der!  
Og så har jeg tørret masser af æbler som snack. Sunde snack! 


Vi skal følge denne sunde kostomlægning indtil på fredag, glæder mig til at se, om vi føler os sundere og friskere, og ikke mindst om husbonden har tabt et par kilo...

onsdag den 18. september 2013

Øllebrød

Kan I lide det? Jeg er vild med grød og brød, og de gamle rugbrødsrester bliver til øllebrød. Jeg elsker det med kerner, klumper osv. Tror nok jeg er lidt sær der!
Her koger det! Denne gang stod brødstumperne i blød i rigtig øl, normalt bruger jeg bare vand! 

Od det færdige resultat, med sukker, klumper og kerner!


søndag den 15. september 2013

Macarons, første gang...ikke helt vellykket!

Det skulle jo prøves...de der macarons, der er så populære blandt alle, der bager seriøst.
Men det er da godt kom svært, jeg tror nok, jeg kan konkludere, at jeg ikke hører til i superligaen (det forventer jeg nu heller ikke).
Mandler laves til mandelmel. Chokolade hakkes til chokoladeganache, der skal være fyldet. En smule rødt til dejen, så macarons'ene blivervlyserøde.
Men det er da virkelig svært at sætte dejen pænt af, selvom jeg havde tegnet cirklerne op på forhånd. Kunne ikke lige finde ud af at få det til at ligge i et glat, jævnt lag. Så tjekkede jeg en video fra Kokkeskolen og fandt teknikken. Derfor den store forskel.
Da de skulle ud af ovnen sad de fast i bagepapiret. Tror altså de havde fået for lidt, trods det, at jeg gav dem en halv time mod opskriftens 20 minutter. Andre opskrifter angav også både højere temperaturer og længere bagetid. Det endelige resultat blev spiseligt, men hverken pænt eller decideret lækkert!
ØV!
Jeg viser dem her til trods for det relativt mislykkede resultat. Ikke alt er jo succes her i livet!

Opskrift her.

Opskrift her!

lørdag den 14. september 2013

En give away

Jeg deltager kun sjældent i giwe aways, når kun sjældent at opdage dem! Men her er en, hvor man kan vinde 5 meter flotte stoffer fra Stofdillen.com. Kendte ikke selv stedet, men der er mange flotte og billige stoffer. Se selv efter.
Giwe away-en finder I hos Krea Mutti.

Find butikken her: Stofdillen.com

torsdag den 12. september 2013

Lækkert!

Datteren på 13 fik lyst til at lave hjemmelavet hindbærmarmelade til det friske grahamsbrød. Bare lækkert at spise mens vi så Den Store Bagedyst på vores Apple-TV.

onsdag den 11. september 2013

Friskbagt

Så er vi klar til de næste par dage. 
Grahamsbrød og solsikkekernerugbrød. Lækkert!